Az ének iskolája - A TV2-n április 20-án indul Az ének iskolája

Szulák Andrea szerint az őszinteség a legfontosabb, Hajós András viszont azt szeretné, hogy a gyerekek jól érezzék magukat a szombaton induló Az ének iskolája című műsorban. Király Viktornak a tisztelet kivívása a legfőbb gondja, Szandi pedig azt próbálja átadni, amit Fenyő Miklóstól tanult annak idején - a műsorvezető-osztályfőnök, Friderikusz Sándor mindeközben megvédené a gyerekeket a szerinte néha túl szigorú tanároktól tanári karával beszélgettünk a műsorról. A TV2-n április 20-án indul Az ének iskolája, melyben a zenészszakma képviselői készítenek fel a pályára tizenhat tehetséges gyereket, a kiesés stressze nélkül. A nyolc és tizennégy év közötti kiskamaszokból kvázi egy osztályt állítanak össze: az osztályfőnök szerepét Friderikusz Sándor kapta, a tanári kar pedig Szandiból, Szulák Andreából, Hajós Andrásból és Király Viktorból áll - mind az ötükkel beszélgettünk.
"Én rögtön éreztem, hogy jó lesz ez a négyes - illetve Sándorral együtt ötös -, mert mindannyian különböző karakterek vagyunk. Viktorral és Andrással még nem dolgoztam együtt, Andival is csak a Hotel Menthol című musicalben. Sándornál még tizenkét évesen jártam, életem első tévéfelvételén" - meséli Szandi. "Szerintem az csak jót tesz ennek az egésznek, hogy igazán egyikünk sem ismeri a másikat" - teszi hozzá Hajós.
Arra a kérdésre, hogy Szandi lát-e hasonlóságot a mostani gyerekek és egykori önmaga között, Friderikusz válaszol, szerinte mindegyikben azt keresi." "Nem keresem, de megtalálom. Nagyon érdekes, éppen az egyik tanítványommal foglalkoztam, és csak miután véget ért az óra, akkor jöttem rá, hogy Fenyő Miki ugyanezt tanította nekem, amikor tizenhárom éves voltam. Továbbadom, amit egykor kaptam, de szerintem ezzel a többiek is így vannak" - véli.
Mi ebben a korban be lettünk volna tojva
"Azt hiszem, mindenki azt élvezi a legjobban ebben a műsorban, hogy taníthat, órákat tarthat a gyerekeknek. Ezzel együtt egyik versenyzőnek sincs megtiltva, hogy a saját énektanárával is dolgozzon, mi inkább csak egy plusz kurzus vagyunk. Mindannyian elég hamar el tudták engedni a kamerát, de ez a mai gyerekek sajátossága lehet, Viktorral arról beszéltünk, hogy mi ebben a korban még halálosan be lettünk volna tojva, ha ilyen fellépési lehetőséget kapunk. A YouTube meg a kamerás mobilok korában azonban ennek már nem tulajdonítanak olyan nagy jelentőséget" - fogalmaz Hajós.
Minden tanárnak van négy saját tanítványa - így áll össze a tizenhat fős osztály -, Friderikusznak pedig van négy tanára. "Én kísérem be a gyerekeket, én adok nekik biztatást, és megvédem őket a tanároktól, ha rászorulnak. A műsorvezetéssel járó feladatokat végzem, és időnként a tanárokat is fegyelmezem, Szulák már például a kirúgás szélére jutott" - meséli feladatáról, ami Szulák számára új információnak bizonyul. Kérdésére Friderikusz kifejti, szerinte túl szigorú, állandóan alacsony osztályzatokat ad a gyerekeknek, amivel az énekesnő azonban nem ért egyet.
"Nem tartom magam szigorúnak, de őszinte vagyok. Azt gondolom, azért ültettek oda, hogy szuverén véleményt alkossak a produkciókról, és ha azt látom, hogy az adott kisgyerek önmagához képest - hangsúlyozom, önmagához képest - nem teljesít jól, akkor nem fogom babusgatni. Nem akarok senkit becsapni" - védekezik Szulák. "Ezen már vitatkoztam az Andival, le is gyávázott, mert én teljesen másként fogom fel. Azt gondolom, hogy ez csak egy része a gyerekek életének, inkább csak a szórakozást éljék itt át. Ha nincs valakinél olyan óriási gáz, hogy például nyegle vagy bunkó a stílusa, akkor nem szívesen adok négyesnél rosszabb jegyet" - szól hozzá Hajós.
Király Viktor Szulákkal ért egyet, szerinte ez egy gyerekműsor, de attól, hogy vigyáziuk kell a versenyzők lelkére, még őszintén kell pontozni. Amikor gyerekkorában különböző musicalekre jelentkezett, vele sem voltak kimondottan kedvesek, mondja. Szandi is vele van egy véleményen, monván, ez egy tehetséggondozó műsor, és őszinteség nélkül nem lehet a tehetséget gondozni. Pusztán attól, hogy osztogatják az ötösöket, nem fog senki fejlődni, mondja.
"Én inkább arra lennék igazán büszke, ha évekkel később már profiként látnám viszont az egyik gyereket: abból tudnám, hogy a szereplés egész közege - a színpad, a készülés, a kamera - jó emlékként maradt meg benne. Ezzel szerintem a többiek is egyetértenek, csak más a módszerünk: én dicsérek, dicsérek, aztán mikor már megyünk a büfé felé csokit venni, akkor odaszúrom a gyereknek, hogy azért arra a magas hangra figyeljen legközelebb" - zárja le a vitát Hajós. Ezzel együtt nem kezelik haverként a diákok, azzal inkább Király Viktornak akad néha gondja.
A gyerek, az mindig gyerek
"Elsősorban nagyon örülök, hogy végre a másik oldalon lehetek, nem engem zsűriznek. Élvezem azt is, hogy gyerekekkel foglalkozhatok, van is benne némi tapasztalatom, például Berkes Olivérrel és Radics Gigivel is dolgoztam, amikor kiskamaszok voltak. Tizenegy-két évesen azzal jöttek oda hozzám, hogy írjak nekik dalokat, és a mai napig megkeresnek ezzel-azzal, hogy tudok-e benne segíteni. Talán a korom miatt fogadnak el a gyerekek partnerként, de ez nagyon veszélyes is, mert nehéz kivívni a tiszteletüket - szerintem két hét után el fogok jutni odáig, hogy már az asztalra kell csapnom, különben a fejemre nőnek a tanítványaim" - fogalmaz Király.
Az énekeshez hasonlóan a többieknek is akad tanítói, nevelői tapasztalata: "Én például két évig jártam tanítóképző főiskolára, ahol az éneken kívül egyébként mindenből gyatra voltam. Saját gyerekeim is vannak, és körülbelül harmadik éve csinálok egy interaktív gyerekműsort, nagyjából ugyanennek a korosztálynak - van tehát egy képem arról, hogy ezek a gyerekek mennyit bírnak és mire vevők" - mondja Hajós. "Nekem meg három gyermekem van, és amióta a pályán vagyok, nekem is rendszeresen vannak olyan fellépéseim, ahol gyerekeknek énekelek" - teszi hozzá Szandi.
Friderikusz a Gyerekszáj című műsort vitte korábban, de azt mondja, hiába más a műsor jellege, a gyerekekkel most is ugyanúgy bánik: "A gyerek, az mindig gyerek, ugyanúgy kell kezelni: normálisan. Ezen nem változtat, hogy ott beszélgettem velük, itt meg énekelnek" - magyarázza. Hajós szerint Friderikusz a gyerekekkel való mini-interjúkban is néha a kelleténél jobban feszeget dolgokat, mert riporterként van jelen: egy kisfiú például nagyon zavarba jött, amikor a műsorban szereplő egyik kislányról kérdezték, de az osztályfőnök nem hagyta annyiban a dolgot, normális választ akart kihúzni a srácból.
Van azonban olyan szereplő is a műsorban, aki nem jön ilyen könnyen zavarba: "Van egy tanítványom, aki lenyűgöző: amikor igazán elemében van, hihetetlen dolgokat tud mondani" - árulja el Szulák, majd Friderikusz veszi át tőle a szót. "Kérdezgettem ezt a kislányt, hogyan képzeli el az életét nagykorában: azt mondta, hogy Purto Ricóban szeretne lakni, mire visszakérdeztem, hogy Puerto Ricóra gondol-e. Azt mondta, igen, így is lehet mondani. Aztán vízfolyásszerűen előadott egy komplett novellát az édesanyja egyik rokonáról, aki étteremtulajdonos Puerto Ricóban, de ő és az unokatestvére közös jövőt tervez, miszerint ő énekes-színész lesz, az unokatestvére pedig divattervező, aki majd a fellépő ruháit tervezi meg. Ez a kislány olyan humorral mesélte el a képzelt jövőjét, hogy képtelen voltam röhögés nélkül folytatni. Sőt, nem is tudtam befejezni az interjút vele, mert hangosan nevettünk a stáb minden tagjával együtt." A gyerekekkel kapcsolatban Szandi is sikerélményről számol be: "Van az osztályomban egy nagyon visszafogott fiú, akivel az elején interjút sem nagyon lehetett készíteni, mert mindenre csak igennel vagy nemmel válaszolt. Először reménytelennek tartottam, nem hittem, hogy ki tudok belőle hozni bármit is, azon kívül, hogy valóban tehetséges, és még jól is néz ki. Az első órát azzal kezdtük, hogy körbefutottam vele vagy kétszer az osztályteremben, hátha felpörög kicsit. Sokat kellett vele beszélgetni is, hogy megnyíljon. Mostanra már egyre lazább, vagányabb, ennek nagyon örülök" - meséli.
Az ének iskolája – április 20. szombat 19.15 TV2