"Felvételt nyerni Az ének iskolájába tapasztalataim szerint maradandó
élmény a gyerekek számára. Amellett, hogy ez egy iskola, ahol tanulni is
kell, számos élményt szereznek. Érdekes, hogy az új évfolyamban három
kisdiákom ugyanannyi idős, mint a gyermekeim, így különösen megvan
köztünk az összhang. Ismerem a tizenöt éves tinilányok bizonytalan
korszakát, a nyolcéves kisfiúk világát, ezek az ismeretek pedig
megkönnyítik a dolgomat" - mesélte az Origónak Szandi. Meg szokták kérdezni tőle a diákok, hogy honnan van ennyi energiája,
hiszen valóban állandó pörgésben van. "Pótanyuka és tanító is vagyok
ilyenkor egy személyben, a három saját gyermekemhez kapok még négyet, és
mindenkire kell figyelnem. Igyekszem huszonöt év tapasztalatát átadni a
kis tehetségeknek, hiszen én is fiatalon kezdtem, tizenhárom évesen
jelent meg az első lemezem. Szívesen mesélek nekik arról, hogy milyen
ennyi idős korban a szereplés, továbbá a saját énektanáromtól, Szelezsán
Zsuzsától tanultakat is igyekszem továbbadni. Hiszek a szeretet, a
kommunikáció és az ölelés erejében, és csodálatos érzés, hogy adhatunk a
gyerekeknek." "Az ének iskolájában csak örömkönnyek hullnak, itt mindenki őszinte és
tiszta, és külön öröm számomra, mikor látom, hogy a tizenhat kis énekes
milyen összetartó csapatot alkot. Nem számít, hogy ki honnan jött és
milyen a családi háttere, sokat csacsognak és játszanak együtt a
forgatás szüneteiben" - tette hozzá.
Szulák Andreát a sikerélmények lelkesítik
"Sosem gondoltam, hogy ennyire érdekes dolog átadni olyasvalamit a
fiatalabb generációknak, amiket mi magunk már megtanultunk, vagy
legalábbis amiről azt hisszük, hogy jól tudjuk. A gyerekek úgy szívják
magukba minden tanácsunkat, mint a szivacs, hétről hétre megtapasztalnak
valami újat. Mi, a tanári kar, szerencsések vagyunk, mert a szerkesztők
olyan csapatot állítottak össze, akiknek óriási a tudásszomjuk,
nyitottak, és emellett nincs gond a viselkedésükkel sem" - mesélte. A szakmai tudás mellett fontosnak tartja, hogy mentálisan is segítsék
a diákokat. "Botcsinálta pedagógusok vagyunk, akik csupán órákat
foglalkoznak a gyerekekkel, ellentétben a hivatásos tanárokkal, akik
harminc diákot tanítanak nap, mint nap. De nekünk is megvannak a
sikereink, ezek a közös élmények pedig összekovácsolnak bennünket. Néha
noszogatni kell őket, máskor csitítani, mintha kertészként tartanánk
rendben a kertet: a vadhajtásokat levágjuk, a szép virágokat ápoljuk és
öntözzük." "Mind a tizenhat gyereket nagyon megkedveltem, a négy sajátomat pedig
egyenesen imádom. Büszkék lehetnek rájuk a szülők, mert már most
minőségi emberek. A harmadik évfolyam összességében tekintve egységesen
erős mezőny, nehéz lesz majd osztályelsőt választani közülük. Azt
szeretem ebben a műsorban leginkább, hogy nincs benne semmi bántó
szándék, nem sebezni akarunk, hanem segíteni. Gyönyörűséges pillanatokat
éltem át a korábbi évfolyamokkal, és az új diákoknak köszönhetően is
hasonlókban van részem."
Hajós András szerint néha álomrombolónak is kell lenni
Az ének iskolájának tanára szerint a gyerekek és a szülők
felismerték, hogy mi a TV2 műsorának célja, megértették a brandet.
"Korábban azok jelentkeztek, akik sztárok akartak lenni és azt
gondolták, belőlük lesz a következő Caramel vagy Radics Gigi. Úgy látom,
a szülők és a gyerekek felismerték, hogy ez nem erről szól. Az ide
jelentkező diákok egy három hónapos tanulási folyamatban vesznek részt,
aminek során betekintést nyernek abba, hogy milyen az a zenei világ,
amire vágynak. Ez képzés, nem pedig sztárképzés" - mondta.
"Ma Magyarországon a könnyűzenei szakmában nem tudunk olyanokat
felsorolni, akik az elmúlt öt évben ne tűntek volna fel a képernyőn. A
nagy öregeknek erre nem volt szüksége, manapság azonban lehetetlen
érvényesülni a tévés szereplés nélkül. A másik az, hogy nincs az
országban rendes zeneoktatás, a gyerekek autodidakta módon, a számítógép
előtt ülve, YouTubeot hallgatva tanulnak meg dalokat. Egyrészt
túlképzettek, hiszen óriási mennyiségű zenével találkoznak és ezeket
utánozzák, másrészt alulképzettek, mert nem tudnak semmit a
hangképzésről és a kottaolvasásról."
A próbák során derülnek ki a hibák, amiket a tanárok igyekeznek
kijavítani, de azt is el kell fogadni, hogy nem mindenkiből válik
énekes. "Kicsit álomromboló vagyok, mert őszintén megmondom azt is, ha
valakinek nem megy annyira, mint gondolja. Nem az a jó, ha sok énekes
van a világon, hanem az, ha sok elégedett ember. Berki Artúrnak, aki az
előző évfolyamban volt a diákom, írtam egy dalt. Számára majd most fog
eljönni az érzés, hogy tizenhatezren megnézték már a klipjét, mégsem fog
történni semmi a világon, ő ugyanaz a srác marad, aki eddig volt. Nekik
ez egy jó buli, élvezik a népszerűséget, a szereplést, de
megtapasztalják azt is, hogy a zenei piac itthon nem teremt feltétlenül
jó körülményeket számukra."
Caramel tapasztalatból ismeri a tehetségkutatókat
Mivel ő is egy tévés tehetségkutatóban vált ismertté, jól ismeri,
milyen helyzetbe kerülnek Az ének iskolájának tanulói, és bár először
ült be a tanári karba, a The Voice zsűrijében már szerzett
tapasztalatot. „Úgy gondolom, hogy van bennem annyi tudás és szeretet,
hogy tudjak bánni a tehetséges gyerekekkel. Tudtam, hogy ügyes diákok
fognak jelentkezni, de hogy ennyire jók lesznek, arra nem számítottam.
Sokszor csak pislogtam a székben ülve, hogy miket tudnak produkálni a
színpadon." "Szuper kis közösség lettünk a tanárokkal és a diákokkal, a sajátjaimon
kívül a többieknek is mindig nagyon drukkolok. Nincs ellenségeskedés és
versengés, együtt örülünk a sikereiknek. Ezekbe a kisgyerekekbe két perc
alatt bele tud szeretni az ember, annyira aranyosak és kedvesek" -
részletezte.